IGN och NBL
IGN/NBL beslutsdatabas
Visar 25 av 39 träffar på "banner" inom valda filter
Angående marknadsföring av Alvedon, avsaknad av erforderliga uppgifter
Ärendenummer
NBL 1140/2025
Publiceringsdatum
2025-06-10
läkemedelsinformation för ett receptfritt läkemedel innehåller erforderliga uppgifter. Den aktuella annonsen består av dels av en banner dels av en webbsida. Artikel 117 LER anger de uppgifter som benämning eller på annat lämpligt sätt och en uppmaning att noga ta del av informationen på bipacksedel eller i tillämpliga delar den yttre förpackningen. Dessa uppgifter finns inte med i bannern men de finns däremot angivna på webbsidan. I ett tidigare avgörande, NBL 944/12, har NBL ansett att när en banner och en webbsida tillsammans utgör en reklamenhet så är det tillräckligt att den nödvändiga
Angående marknadsföring av Niferex - I annons saknas information om att produkten är ett läkemedel
Ärendenummer
IGN 606
Publiceringsdatum
2025-04-09
, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning IGN har erhållit bifogade bannerannons och annonser i sociala medier för Niferex som pliktexemplar. I annonsen framgår inte tydligt att Niferex är ett läkemedel vilket krävs enligt artikel 105 LER (kapitel 1, avdelning 2). Svaromål I sitt svaromål skriver UCB följande: With regard to the Niferex SE Web banner advertisement, we believe the banner ad is compliant because the ad contains clear references to Niferex being a medicine. The banner advertisement is to be seen as a rolling banner and should be considered in its
Angående marknadsföring av Nubequa
Ärendenummer
IGN 604
Publiceringsdatum
2025-03-25
Bakgrund Bayer AB (Bayer) marknadsför Nubequa (darolutamid) 300 mg filmdragerade tabletter och IGN har uppmärksammat en banner för detta läkemedel på Svensk Onkologisk Förenings hemsida (se bilaga 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning På bannerns förstasida skrivs bland annat: "Nubeqa reducerar relativ risk att dö med >30 %". Enligt gällande praxis får inte. Absoluta tal ska därför också anges då uppgifterna annars riskerar att bli ovederhäftiga och vilseledande i strid med artikel 4 LER (kapitel 1, avdelning 1). Absoluta tal visas på bannerns andra sida, men
Angående marknadsföring av Adtralza
Ärendenummer
IGN 534
Publiceringsdatum
2024-05-07
Bakgrund Leo Pharma AB (Leo) marknadsför Adtralza, ett dermatologiskt medel, och IGN har uppmärksammat en banner för detta läkemedel. Adtralza är avsett för behandling av måttlig till svår atopisk, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning IGN har uppmärksammat en bannerannons för Adtralza på dagensmedicin.se . I bannern visas minimitexten under så kort att den blir mycket svår att läsa. Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och bannern synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19. I bannern finns en tydlig uppmaning
Angående marknadsföring av Sotyktu
Ärendenummer
IGN 524
Publiceringsdatum
2024-03-22
Bakgrund Bristol Myers Squibb AB (BMS) marknadsför Sotyktu (deukravacitinib), ett immunsuppressivt medel, och har som pliktexemplar inkommit till IGN med en bannerannons angående detta, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning IGN har mottagit bifogade banner för Sotyktu som pliktexemplar. I bannern visas minimitexten under så kort tid att den blir mycket banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan bannern och webbsidan
Angående marknadsföring av Cabometyx
Ärendenummer
IGN 529
Publiceringsdatum
2024-04-02
Bakgrund Ipsen AB (Ipsen) marknadsför Cabometyx (kabozantinib) 20 mg, 40 mg och 60 mg filmdragerade tabletter och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på Svensk Onkologisk tidigare systemisk behandling. Excerpt: Aktualiserade artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning I bannern visas minimitexten en bannerannons för Cabometyx på websidan för SOF, onkologi.org Enligt IGNs påpekande så visas minimitexten i bannern under en så kort tid och har så liten textstorlek att den blir svår att
Angående marknadsföring av Orgovyx
Ärendenummer
IGN 528
Publiceringsdatum
2024-03-27
Bakgrund Accord Healthcare AB (Accord) marknadsför Orgovyx (relugolix) filmdragerad tablett, en endokrinterapi, övriga antihormoner och relaterade medel, och IGN har uppmärksammat en bannerannons, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning IGN har uppmärksammat bifogade bannerannons för Orgovyx på webbsidan onkologiisverige.se. I bannern visas minimitexten under så. IGN kan inte se någon tydlig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för mer information. IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, att bannerannonsen inte uppfyller kraven i artikel 19
Angående marknadsföring av Vagifem
Ärendenummer
IGN 489
Publiceringsdatum
2023-06-20
kontexten den presenteras i är Novo Nordisk material enligt Bilaga 2-3 istället att likställa med en banner. IGN har i bl.a. avgörandena IGN347, IGN349 och IGN373 angett följande: Om minimiinformationen på bannern visats under tillräckligt lång tid så att texten blivit lätt läsbar, alternativt om bannern innehållit en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Novo Nordisk material uppfyller vart och ett av de alternativa tillvägagångssätt som IGN godkänner enligt ovan avgöranden. För det första presenteras
Angående marknadsföring av Nasonex
Ärendenummer
IGN 482
Publiceringsdatum
2023-05-10
gånger så bra lindring av dessa symtom (vilket saknar stöd i SmPC), och inte att det är 4 olika sorters symtom som lindras vid användning av produkten. Detta är särskilt märkbart i den banner som beskrivningen försåtligt formulerad och således vilseledande för konsumenten i samtliga kommunikationsformat för denna symbol. Även om den rörliga bannern/filmerna finns tillgängliga på en hel sida finna relevant information som stödjer information i en rörlig banner/film. IGNs bedömning och beslut Inledningsvis kan konstateras att anmälan föregåtts av en upphörandeuppmaning och svar på
Angående marknadsföring av Xeljanz
Ärendenummer
IGN 480
Publiceringsdatum
2023-04-12
, som egentligen är en rörlig banner, visar en medelålders kvinna med en hund samt logotypen för Xeljanz. Minimiinformationen syns ej och kan därför enligt IGN strida mot artikel 17 LER (kapitel 1 artikel 17.5 LER (kapitel 1, avdelning 1) då den saknar varningar avseende graviditet och amning. Pfizer har ingen annons som ser ut som den av IGN anmärkta skärmklipp visar, men i stället en banner LER uppfylls. IGN noterar dock att den bannerannons som Pfizer lämnat till webbplatsen varit korrekt enligt LER. IGN bedömer, med hänvisning till ovan sagda, att annonsen/bannern inte uppfyller kraven
Angående marknadsföring av Sativex munhålespray
Ärendenummer
IGN 433
Publiceringsdatum
2022-06-15
Bakgrund Almirall Aps (Almirall) marknadsför Sativex munhålespray och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på webbplatsen www.neurologiisverige.se (se bilaga 1 och 2). Sativex information om Sativex på Läkemedelsverkets webbplats och där går det att öppna upp en pdf av produktresumén. Enligt praxis är en förutsättning vid utformning av bannerns med en uttrycklig uppmaning i bannern bannern på intet tidspunkt været bragt op som et fokuspunkt. VI kan se på IGN’s hjemmeside, at bannerhastighed også for andre virksomheder har været et problem, hvorfor vi henstiller til, at IGN
Angående marknadsföring av Nasoferm
Ärendenummer
IGN 425
Publiceringsdatum
2022-05-10
Bakgrund Nordic Drugs AB (Nordic Drugs) marknadsför Nasoferm (xylometazolin), en avsvällande nässpray, och har tillsänt IGN en bannerannons för detta läkemedel (bifogas). ATC-kod: R01AA07 Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 117 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning Nordic Drugs har skickat bifogade banners för Nasoferm till IGN som förutsatt att det i bannern finns en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att få mer information. En sådan uppmaning saknas på dessa banners för Nasoferm som därför synes strida mot artikel 117 LER
Angående marknadsföring av Humira
Ärendenummer
IGN 365
Publiceringsdatum
2021-11-08
följande: Om man från en banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan framföra att kraven i artikel 19 LER för en bannerannons enligt IGN:s uppfattning kan uppfyllas antingen genom att inkludera minimiinformationen på bannern eller genom att inkludera en tydlig för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven. IGN bedömer således, med
Angående marknadsföring av Hyrimoz injektionsvätska
Ärendenummer
IGN 366
Publiceringsdatum
2021-11-10
Bakgrund Sandoz A/S (Sandoz) marknadsför Hyrimoz injektionsvätska och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på Svensk Gastroenterologisk Förenings webbplats, https har 2021-10-26 uppmärksammat en bannerannons för Hyrimoz injektionsvätska på Svensk Gastroenterologisk Förenings webbplats, https://svenskgastroenterologi.se/. I annonsen visas minimitexten under så oktober proaktivt och mycket skyndsamt uppdaterat vår banner på nämnda webplats den 29 oktober. Vidare har vi inte uppfattat att reglerna kring klickbara banners omfattar en text ”klicka vidare” när
Angående marknadsföring av Keytruda
Ärendenummer
IGN 344
Publiceringsdatum
2021-09-20
Bakgrund Merck Sharp & Dohme (Sweden) AB (MSD) marknadsför Keytruda, ett antineoplastiskt immunonkologiskt läkemedel och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på, avdelning 1), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER). Anmärkning IGN har 2021-09-10 uppmärksammat en bannerannons för Keytruda på webbplatsen www.onkologiisverige.se. I annonsen visas tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att
Angående marknadsföring av Somatuline Autogel
Ärendenummer
IGN 346
Publiceringsdatum
2021-09-29
Bakgrund IPSEN AB marknadsför Somatuline Autogel injektionsvätska, lösning i förfylld spruta och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på webbplatsen www.onkologiisverige.se (se en banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan bannern och webbsidan. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven. Under rubriken ”Referenser” på bannerannonsen finns en utförlig redogörelse till referens nr 3. Denna
Angående marknadsföring av Cabometyx
Ärendenummer
IGN 349
Publiceringsdatum
2021-09-29
Bakgrund IPSEN AB marknadsför Cabometyx filmdragerade tabletter och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på Svensk Onkologisk Förenings webbplats, https://onkologi.org/ (se, avdelning 1) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Anmärkning IGN har 2021-09-13 uppmärksammat en bannerannons för Cabometyx filmdragerad tablett på Svensk Onkologisk Förenings webbplats, https anmärkning från IGN, ärende IGN349, där IGN har uppmärksammat en bannerannons för Cabometyx som publicerats digitalt på Svensk Onkologisk Förenings webbplats, https://onkologi.org/. IGN anser att
Angående marknadsföring av Libtayo
Ärendenummer
IGN 347
Publiceringsdatum
2021-09-29
Bakgrund Sanofi AB marknadsför Libtayo 350 mg koncentrat till infusionsvätska, lösning och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på webbplatsen www.onkologiisverige.se (se bilaga bannerannons för det receptbelagda läkemedlet Libtayo 350 mg inj. som visats på webbplatsen www.onkologiisverige.se. IGNs anmärkning anför att minimitexten i den rullande bannern visades under så kort tid minimiinformationstexten ska vara lätt läsbar. Sanofi är tacksam för att IGN noterat och uppmärksammat oss om bristerna i bannerannonsen. Även om bannern rullar mellan 3 bilder och därför repeterar minimitexten
Angående marknadsföring av Cresemba
Ärendenummer
IGN 353
Publiceringsdatum
2021-09-29
Bakgrund Unimedic Pharma AB (Unimedic) marknadsför Cresemba, ett antimykotiskt läkemedel för systemiskt bruk och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på infektion.net. Cresemba artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER). Anmärkning IGN har 2021-09-22 uppmärksammat en bannerannons för Cresemba på webbplatsen uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att få mer information. Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten liksom övrig text vara lätt läsbar och annonsen synes
Angående marknadsföring av Verzenios
Ärendenummer
IGN 345
Publiceringsdatum
2021-10-02
Bakgrund Eli Lilly Sweden AB (Lilly) marknadsför Verzenios, ett antineoplastiskt läkemedel, proteinkinashämmare, och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på onkologiisverige.se ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER). Anmärkning IGN har 2021-09-10 uppmärksammat en bannerannons för Verzenios på webbplatsen de förutsättningar som krävs för att banner och sida som länkas till i bannern ska betraktas som en reklamenhet: Genom länken och möjligheten att klicka sig från bannern till webbsidan är de båda
Angående marknadsföring av Xydalba
Ärendenummer
IGN 352
Publiceringsdatum
2021-10-06
Bakgrund Advanz Pharma (Advanz) marknadsför Xydalba, ett antibakteriellt läkemedel för systemiskt bruk och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på infektion.net. Xydalba är), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER). Anmärkning IGN har 2021-09-22 uppmärksammat en bannerannons för Xydalba på webbplatsen www.infektion.net (film och skärmavbild bifogas fass.se. I slutet av minimiinformationen finns följande upplysning: ”För fullständig information hänvisas till FASS.se.”, dock finns ingen uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att
Angående marknadsföring av Simdax
Ärendenummer
IGN 332
Publiceringsdatum
2021-08-16
Bakgrund Orion Pharma AB (Orion) har som pliktexemplar inkommit till IGN med banners för Simdax avsedda för publikation i svenskkardiologi.se (bifogas). Simdax är indicerat för korttidsbehandling artiklel i ärendet: artikel 4 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER). Anmärkning Orion har tillställt IGN två banners till svenskkardiologi.se som pliktexemplar. På en av banners framförs följande påstående: ”SIMDAX GER TID VID AVANCERAD OCH AKUT HJÄRTSVIKT” Som referens anges en artikel av Nieminen et al. i European Heart Journal. Då påståendet inte
Angående marknadsföring av Melatonin
Ärendenummer
IGN 334
Publiceringsdatum
2021-08-19
en banner kan klicka sig vidare till en webbsida som ger motsvarande minimiinformation så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Vidare skrivs att det bör finnas en tydlig Pharma kommer att upphöra med aktuell banner och i framtida bannerannonsering förlänga visningstiden för minimitexten alt. behålla en kortare visningstid och infoga information om att klicka för mer minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven. IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda
Marknadsföring av Repatha
Ärendenummer
IGN 341
Publiceringsdatum
2021-09-06
Bakgrund Amgen AB (Amgen) marknadsför Repatha, ett läkemedel som påverkar serumlipidnivåerna, och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel i nätutgåvan av Dagens Medicin. Repatha bannerannons för Repatha i Dagens Medicin (bifogas). I annonsen visas minimitexten under så kort tid att den blir mycket svår att läsa. IGN har noterat att annonsen är klickbar och att klick leder vidare till klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven. IGN bedömer
Angående marknadsföring av Prevenar 13
Ärendenummer
IGN 356
Publiceringsdatum
2021-10-04
Bakgrund Pfizer Innovation AB (Pfizer) marknadsför Prevenar 13, injektionsvätska, suspension och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på Svenska Infektionsläkarföreningens artikel 19. Tyvärr har en kommunikationsmiss skett med byrån som ansvarade för att publicera bannern då en suddig banner publicerats på Svenska Infektionsläkarföreningens webbplats utan att ha granskats bannern innehållit en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av
Om IGN och NBL
Nämnderna IGN och NBL övervakar att läkemedelsföretagen följer god branschsed i sin läkemedelsinformation och andra marknadsföringsaktiviteter. De gör både granskningar på eget initiativ och efter anmälningar utifrån. Om det konstateras att ett företag brutit mot det etiska regelverket kan det åläggas en straffavgift. Avgiften uppgår till max 500 000 kr och betalas till Lif.
IGN
IGN (Informationsgranskningsnämnden) består av ordförande samt två ledamöter. Minst en ledamot ska företräda medicinsk sakkunskap; denne ska vara legitimerad läkare, inneha klinisk specialitet eller motsvarande kompetens och vara kliniskt erfaren. Minst en ledamot ska ha kvalificerad utbildning inom hälso- och sjukvårdens område med betydande och allsidig erfarenhet samt ha insikter inom marknadsrätt.
IGN ersatte från 1 januari 2017 Informationsgranskningsmannen (IGM).
IGN:s uppgifter
- att löpande granska företagens läkemedelsinformation
- att på eget initiativ eller efter anmälan pröva om marknadsföringsåtgärder och marknadsaktiviteter avseende läkemedel står i överensstämmelse med god branschsed.
IGN:s sammansättning
Ordförande
Medicine doktor Anders Öhlén
Vice ordförande
Apotekare Björn Isaksson
Ledamot
Margareta Olsson Birgersson, läkare
Suppleanter
Annika Ohlsson, apotekare
Hans Siltberg, läkare (fr.o.m. 1 augusti 2022)
Anmälan till IGN
De som har rätt att anmäla ett ärende till IGN för granskning är:
- privatpersoner
- läkemedelsföretag
- annat företag eller sammanslutning (myndigheter anmäler till NBL).
Kontaktuppgifter till IGN
Informationsgranskningsnämnden, IGN
Lif
Box 17698
118 92 Stockholm
Ordf. Anders Öhlén
Tel: 0702-00 16 20
Av miljöskäl är det önskvärt att pliktexemplar sänds via e-post.
Anmälningar inklusive bilagor skickas även dessa med fördel via e-post.
NBL
NBL (Nämnden för Bedömning av Läkemedelsinformation) består av ordförande och elva ledamöter. Ordföranden skall vara erfaren och dokumenterat skicklig jurist och får inte vara verksam inom läkemedelsbranschen. Sex ledamöter skall vara i ansvarig ställning knutna till läkemedelsföretag. Två ledamöter skall företräda medicinsk sakkunskap. Tre ledamöter skall företräda allmänintressen, särskilt konsumentintresset.
NBL:s uppgifter
- att behandla överklagade ärenden som handlagts av IGN eller Lifs Compliance Officer.
- att vara första och sista instans i ärenden där en myndighet står som anmälare i ärenden avseende marknadsföring av läkemedel.
- att avge vägledande uttalanden i en informations- eller marknadsföringsfråga när NBL finner detta nödvändigt.
NBL:s sammansättning
Ordförande
F.d. justitierådet Severin Blomstrand
Vice Ordförande
Justitierådet Ingemar Persson
Sekreterare
Karolina Rondahl, Lif
Ledamöter
Rikard Pellas, Sobi
Camilla Poljén, MSD
Birgitta Strinnholm, AstraZeneca Sverige AB
Johanna Blom, Bausch & Lomb Nordic AB
Anders Ottenblad, Abbvie AB
Synnöve Lindemalm, medicinsk sakkunnig
Magnus Simonsson, medicinskt sakkunnig
Ove Andersson, medicinsk sakkunnig, suppleant
Inge Eriksson, SKR, allmänintresse
Mårten Lindström, SKR, allmänintresse
Kristina Niemi, allmänintresse
Susanne Oskarsson, Biogen
Ingrid Burman, allmänintresse
Suppleanter
Tinni Lien, Bayer
Henric Juserius, Glenmark pharma
NBL-möten våren 2025
-
24 jan
-
13 mars
-
9 maj
-
5 juni
Kontaktuppgifter till NBL
Ärenden till NBL skickas företrädesvis via e-post till NBL sekreterare, nbl@lif.se, i andra hand via post enligt nedan.
Nämnden för Bedömning av Läkemedelsinformation (NBL), Lif Service AB
BOX 17608
118 92 Stockholm
Tel: 08-462 37 00