X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

UCB Pharma AB (UCB) marknadsför Niferex, ett järnpreparat med magsaftresistenta granulat. 
Indikation: Järnbrist

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 105 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har erhållit bifogade bannerannons och annonser i sociala medier för Niferex som pliktexemplar. I annonsen framgår inte tydligt att Niferex är ett läkemedel vilket krävs enligt artikel 105 LER (kapitel 1, avdelning 2).

Svaromål

I sitt svaromål skriver UCB följande:

With regard to the Niferex SE Web banner advertisement, we believe the banner ad is compliant because the ad contains clear references to Niferex being a medicine. The banner advertisement is to be seen as a rolling banner and should be considered in its entirety for compliance to LER 1.2 article 105. The banner first highlights its use for treating iron deficiency, the second advises consulting a doctor or pharmacist for anemia symptoms and reading the package insert, and the third provides a link to a website stating it is an over-the-counter iron medicine 

For the social media advertisement, the reported posts are to be seen together with the fixed profile text at Facebook and Instagram, which contains information on UCB and target group. For Facebook we believe that the posts are compliant because the user would land on the Facebook page which clearly states that Niferex Fe++ 100mg is an iron medicine, with each post then linking to the website for more information. 

For Instagram the post included text on advice to consult a doctor or pharmacist for anemia symptoms and reading the package insert, which address Niferex as a medicine. While Instagram did provide essential information, we concur that the term 'medicine' was not explicitly defined and required searching within the bio to locate. 

We take the concerns raised seriously. Consequently, we have removed all concerned social media posts while awaiting feedback from IGN. We do our outmost to comply with the LER rules and will await to hear back from you on this case.

IGNs bedömning och beslut

UCB bestrider i sitt svaromål anmärkningen och hänvisar främst till att det indirekt framgår i annonserna att Niferex är ett läkemedel. 

NBL har i ärende 944/12 diskuterat kravet att det i annonser för humanläkemedel ska framgå klart att produkten är ett läkemedel:

”Enligt 21 b § andra stycket läkemedelslagen (1992:859) ska reklam för humanläkemedel som riktas till allmänheten vara utformad så att det klart framgår att meddelandet är en annons och att produkten är ett läkemedel. Även artikel 105 i LER föreskriver att information om humanläkemedel ska utformas på ett sådant sätt att det klart framgår att produkten är ett läkemedel. Bestämmelsen innebär inte att det i varje fall uttryckligen måste anges att produkten i fråga är ett läkemedel, utan detta kan stå klart för mottagaren genom övriga inslag i marknadsföringsmaterialet. Som ovan konstaterats gäller detta även för banners.
I likhet med Läkemedelsverket finner nämnden att det av påtalade banners inte framgår att det rör sig om marknadsföring av läkemedel. Som NBL tidigare har påpekat (jfr NBL 857/09 och 918/11) är det inte tillräckligt att ange att en produkt är receptfri; ett sådant påstående tillåter ingen säker slutsats om att produkten är ett läkemedel. Inte heller kan det som Orifarm Generics i övrigt har anfört medföra att allmänheten kan förväntas förstå att påtalade banners avser ett läkemedel.”

Frågan har också berörts i ett vägledande utlåtande (948/12) och man skriver där:

” Praxis har visat att det i praktiken är svårt att få det att framgå att det är ett läkemedel utan att uttryckligen ange detta.”
IGN bedömer, med hänvisning till ovan sagda, att denna banner och reklam i sociala medier inte uppfyller kraven i artikel 105 LER (kapitel 1, avdelning 2).
Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB. UCB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.
Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.

På informationsgranskningsnämndens vägnar

Anders Öhlén
            

Bilagor: Banner, Reklam i sociala medier