Bakgrund
Accord Healthcare AB (Accord) marknadsför Orgovyx (relugolix) filmdragerad tablett, en endokrinterapi, övriga antihormoner och relaterade medel, och IGN har uppmärksammat en bannerannons angående detta läkemedel (bilaga).
Orgovyx är avsett för behandling av vuxna patienter med avancerad, hormonkänslig prostatacancer.
Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).
Anmärkning
IGN har uppmärksammat bifogade bannerannons för Orgovyx på webbsidan onkologiisverige.se. I bannern visas minimitexten under så kort tid att den blir mycket svår att läsa. Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och annonsen synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19.
Svaromål
I sitt svaromål skriver Accord följande:
”Accord Healthcare AB tycker att minimitexten är tillräckligt läsbar och inte bör komma i konflikt med art 19 i LER. Dessutom får läsaren tillgång till viktig förskrivarinformation med minimiinformation med ett klick på Orgovyx bannern.”
IGNs bedömning och beslut
Accord bestrider i sitt svaromål anmärkningen. Man gör gällande dels att texten är tillräckligt läsbar för att inte komma i konflikt med LERs krav, dels att läsaren får tillgång till minimiinformation genom att klicka på bannern.
IGN delar inte Accords åsikt att texten är tillräckligt läsbar. Läsbarheten av en textmassa i en banner avgörs av flera samverkande faktorer. I detta fall är det framför allt mängden text i förhållande till den tid texten visas som gör att i synnerhet texten på den andra sidan med miniinformation inte hinner uppfattas av läsaren. Kravet i artikel 19 är att texten ska vara lätt läsbar. IGN bedömer att minimitexten i bannern inte uppfyller detta krav.
Vad avser Accords andra invändning, att bannern är klickbar och att ett klick leder till en webbsida där minimiinformation återfinns, så har NBL avhandlat frågan i ärende 944/12. NBL skriver där:
Genom länken och möjligheten att klicka sig från bannern till webbsidan är de båda delarna så nära knutna till varandra att de bör ses som en och samma reklamenhet. Enligt marknadsrättslig praxis är utgångspunkten att varje reklamenhet som huvudregel ska bedömas sedd för sig. Det betyder i det här fallet att inte var och en av delarna behöver innehålla all information som föreskrivs i LER; det räcker att innehållet i delarna tillsammans uppfyller kraven enligt LER. Dock måste två förutsättningar vara uppfyllda för att delarna ska godtas som en enda enhet. För det första måste det finnas en uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att få mer information. För det andra måste informationen på webbsidan utformas så att det är lätt för läsaren att hitta informationen och tillgodogöra sig den.
IGN kan inte se någon tydlig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för mer information.
IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, att bannerannonsen inte uppfyller kraven i artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1).
Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.
Accord uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.
Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.
På informationsgranskningsnämndens vägnar
Anders Öhlén
Bilaga: Bannerannons