X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

Sanofi AB marknadsför Libtayo 350 mg koncentrat till infusionsvätska, lösning och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på webbplatsen www.onkologiisverige.se (se bilaga 1 och 2).

Libtayo har följande indikationer:

Kutan skivepitelcancer

Libtayo som monoterapi är avsett för behandling av vuxna patienter med metastaserad eller lokalt avancerad kutan skivepitelcancer (mCSCC eller laCSCC) som inte är kandidater för kurativ kirurgi eller kurativ strålning.

Basalcellscancer

Libtayo som monoterapi är indicerat för behandling av vuxna patienter med lokalt avancerad eller metastaserad basalcellscancer (laBCC eller mBCC) vars sjukdom har progredierat medan de stått på hämmare av Hedgehog-signalvägen (HHI) eller som inte tolererar denna typ av läkemedel.

Icke-småcellig lungcancer

Libtayo som monoterapi är indicerat för första linjens behandling av vuxna patienter med icke-småcellig lungcancer (NSCLC) som uttrycker PD-L1 (i ≥ 50 % av tumörcellerna), utan EGFR, ALK- eller ROS1-avvikelser och som har:

  • lokalt avancerad NSCLC som inte är lämplig för definitiv kemostrålbehandling, eller
  • metastaserad NSCLC.

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har 2021-09-10 uppmärksammat en bannerannons för Libtayo 350 mg koncentrat till infusionsvätska, lösning på webbplatsen www.onkologiisverige.se.

I annonsen visas minimitexten under så kort tid att den blir mycket svår att läsa. IGN har noterat att annonsen är klickbar och att klick leder vidare till www.libtayo.se, dock finns ingen uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att få mer information.

Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och annonsen synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19.

Svaromål

I sitt svaromål från den 22 september 2021 skriver Sanofi AB följande:

”Sanofi AB har tagit del av rubricerad anmärkning angående en bannerannons för det receptbelagda läkemedlet Libtayo 350 mg inj. som visats på webbplatsen www.onkologiisverige.se. IGNs anmärkning anför att minimitexten i den rullande bannern visades under så kort tid att den var mycket svår att läsa. IGN noterade att bannern var klickbar och att ett klick leder vidare till www.libtayo.se [där minimitext återfinns], dock fanns ingen uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att få mer information. Sammantaget anser IGN att bannerannonsen för Libtayo inte synes uppfylla kraven i artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1), dvs att minimiinformationstexten ska vara lätt läsbar.

Sanofi är tacksam för att IGN noterat och uppmärksammat oss om bristerna i bannerannonsen. Även om bannern rullar mellan 3 bilder och därför repeterar minimitexten oavbrutet med jämna mellanrum, är varje enskild visning av minimitexten inte tillräckligt lång för att kunna betraktas som lätt läsbar. Att bannern inte tydligt uppmanar läsaren att klicka sig vidare för mer information, även om möjlighet fanns, är ytterligare ett misstag. Sanofi är därför enig i IGNs anmärkning.

Bannern togs bort från den aktuella websidan samma dag som vi mottog IGNs anmärkning. För att förhindra liknande fall i framtiden kommer vi att ytterligare skärpa våra interna riktlinjer och kontrollrutiner samt styrning av externa samarbetspartners avseende internetbanners och läsbarhet.”.

IGNs bedömning och beslut

Sanofi AB accepterar anmärkningen samt har vidtagit korrigerande åtgärder.

Enligt artikel 19 ska produktresumé som återges i läkemedelsinformation vara lätt läsbar. Under Frågor och svar på LIFs hemsida står följande som svar på frågan om man måste ha minimiinformation på en banner:

Om man från en banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan bannern och webbsidan tillsammans ses som en reklamenhet. Det bör dock finnas en tydlig uppmaning att man ska klicka sig vidare för att få mer information om läkemedlet, och läkemedelsföretagets namn ska framgå. Det måste också tydligt framgå att det rör sig om information om ett läkemedel. 

Sanofi AB har i detta fall valt att ha med minimiinformationen på bannern. Dock visas den under så kort tid att texten blir närmast omöjlig att tillgodogöra sig. Man har även valt att utforma annonsen så att ett klick leder till webbplatsen www.libtayo.se där produktens minimiinformation finns, men lämnar ingen tydlig uppmaning att klicka sig vidare. Om minimiinformationen på bannern visats under tillräckligt lång tid så att texten blivit lätt läsbar, alternativt om bannern innehållit en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, annonsen vara i strid med artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

Sanofi AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Margareta Olsson Birgersson och Göran Wennersten.

 

Yttrandet är enhälligt.

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Jonas Duborn

Björn Isaksson
 

Bilagor:

Bilaga 1 MP4-fil Libtayo onkologiisverige 20210910

Bilaga 2 Skärmavbild Libtayo onkologiisverige 20210913