X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

AbbVie AB (Abbvie) marknadsför Humira injektionsvätska och IGN har uppmärksammat en bannerannons för detta läkemedel på Svensk Gastroenterologisk Förenings webbplats, https://svenskgastroenterologi.se/ (se bilaga 1 och 2).

Humira (adalimumab) är ett selektivt immunsuppressivt medel med ett flertal terapeutiska indikationer med vissa begränsningar, som reumatoid artrit, juvenil idiopatisk artrit, axial spondylartrit, psoriasisartrit, psoriasis, pediatriska patienter med plackpsoriasis, hidradenitis suppurativa (HS), Crohns sjukdom, pediatriska patienter med Crohns sjukdom, ulcerös kolit, pediatriska patienter med ulcerös kolit, uveit samt pediatriska patienter med uveit

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har 2021-10-26 uppmärksammat en bannerannons för Humira injektionsvätska på Svensk Gastroenterologisk Förenings webbplats, https://svenskgastroenterologi.se/.

I annonsen visas minimitexten under så kort tid och med så liten textstorlek att den blir mycket svår att läsa. IGN har noterat att annonsen är klickbar och att klick leder vidare till www.fass.se. Det finns dock ingen uttrycklig uppmaning i bannern att klicka sig vidare för att få mer information.

Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och annonsen synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19.

Svaromål

I sitt svaromål från den 4 november 2021 skriver AbbVie bland annat följande:

”AbbVie instämmer i IGNs anmärkningar på annonsen rörande att minimiinformationen i annonsen visas under för kort tid samt att typsnittet på minimiinformationen är för litet. Annonsen har omgående tagits bort och AbbVie kommer se över sin marknadsföring kring banner annonser.

AbbVie instämmer dock inte i anmärkningen att frånvaron av en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för mer information skulle vara ett avsteg från LER Art 19 (Kap 1, Avd 1). I frågor och svar står följande:

Om man från en banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan bannern och webbsidan tillsammans ses som en reklamenhet. Det bör dock finnas en tydlig uppmaning att man ska klicka sig vidare för att få mer information om läkemedlet, och läkemedelsföretagets namn ska framgå. Det måste också tydligt framgå att det rör sig om information om ett läkemedel.

Detta tolkar AbbVie som att det inte finns något krav på att uppmana läsaren att klicka sig vidare om minimiinformationen finns i bannern. I den påtalade Humira bannern finns minimiinformationen med, men dock inte i adekvat format.

Sammanfattningsvis instämmer AbbVie i delar av IGNs anmärkningar och avser se över sin marknadsföring med banner annonser.”.

IGNs bedömning och beslut

Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska produktresumé som återges i läkemedelsinformation vara lätt läsbar.

AbbVie accepterar anmärkningen att minimitexten i annonsen visas under så kort tid och med så liten textstorlek att den blir mycket svår att läsa samt har vidtagit korrigerande åtgärder.

AbbVie instämmer dock inte i anmärkningen att frånvaron av en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för mer information skulle vara ett avsteg från artikel 19 LER när minimiinformationen är inkluderad. IGN vill här framföra att kraven i artikel 19 LER för en bannerannons enligt IGN:s uppfattning kan uppfyllas antingen genom att inkludera minimiinformationen på bannern eller genom att inkludera en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation.

AbbVie har i detta fall valt att ha med minimiinformationen på bannern. Dock visas minimitexten under så kort tid och med så liten textstorlek att den inte är möjlig att läsa. Man har även valt att utforma annonsen så att ett klick leder till produktens sida på Fass.se, men lämnar ingen tydlig uppmaning att klicka sig vidare.

Om minimiinformationen på bannern haft större textstorlek och visats under tillräckligt lång tid så att texten blivit lätt läsbar, alternativt om bannern innehållit en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att ta del av minimiinformation så hade bannern enligt IGN uppfyllt kraven i LER. Dock har man för denna bannerannons inte valt något av dessa sätt att uppfylla kraven.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, annonsen vara i strid med artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

AbbVie AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn, ledamöterna Anders Öhlén och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Margareta Olsson Birgersson och Göran Wennersten.

Yttrandet är enhälligt.

På informationsgranskningsnämndens vägnar

Jonas Duborn

Björn Isaksson
 

Bilagor:

Bilaga 1 MP4-fil Humira 20211026

Bilaga 2 Skärmavbild Humira 20211026