X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund
Leo Pharma AB (Leo) marknadsför Adtralza, ett dermatologiskt medel, och IGN har uppmärksammat en banner för detta läkemedel.

Adtralza är avsett för behandling av måttlig till svår atopisk dermatit hos vuxna och ungdomar i åldern 12 år och äldre som behöver systemisk behandling.
 

Excerpt: Aktualiserade artiklar i ärendet: artikel 17 och artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning
 IGN har uppmärksammat en bannerannons för Adtralza på dagensmedicin.se . I bannern visas minimitexten under så kort att den blir mycket svår att läsa. Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och bannern synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19. I bannern finns en tydlig uppmaning att klicka sig vidare "Klicka här för mer information om Adtralza". Dock leder klicket till en sida med allmän information om Adtralza utan fullständig minimiinformation. Minimiinformation kan nås först efter att ha klickat ytterligare en gång på länken "Adtralza abbreviated product information". Bannern synes därför inte heller uppfylla kraven i artikel 17 LER, (kapitel 1, avdelning 1).

Svaromål
I sitt svaromål skriver Leo följande:

Materialet har värderats utifrån hur mycket text det är per slide och därmed har de fem olika slides getts olika längd (sekunder). Då det inte finns någon specifik riktlinje kring hur länge (antal sekunder) varje slide ska visas anser vi att bannern i nuläget har en adekvat tidslängd. Dessutom är det specifika materialet ständigt repetitivt vilket också ger läsaren möjlighet att läsa materialet igen.

IGNs bedömning och beslut
Leo bestrider i sitt svaromål anmärkningen och hävdar att man genom att anpassa den tid som varje sida visas till textmassan för respektive sida uppfyller kravet på läsbarhet. IGN delar inte denna bedömning i detta fall. Trots att texten är relativt tydlig så är textmassan omfattande och det bedöms inte möjligt för en genomsnittlig läsare att hinna läsa texten. Att materialet är repetitivt förändrar inte bedömningen.

Läsbarheten av en text i en banner avgörs av en mängd samverkande faktorer varför det inte är möjligt att ange en specifik riktlinje i sekunder för hur länge en textsida ska visas. Läsbarheten måste avgöras vid en helhetsbedömning i varje enskilt fall.

I bannern finns en tydlig uppmaning att klicka sig vidare för att få mer information, och hade minimiinformation funnits på landningssidan så hade enligt IGNs uppfattning kraven uppfyllts. IGN konstaterar att landningssidan i huvudsak består av marknadsföring av Adtralza och att den inte innehåller minimiinformation. Att man från landningssidan via en länk kan komma till ytterligare en sida som i sin tur innehåller minimiinformation är enligt IGNs bedömning inte tillräckligt för att uppfylla kraven i LER.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, att annonsen strider mot artikel 17 och artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

Leo uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.

På informationsgranskningsnämndens vägnar

Anders Öhlén

Bilaga: Bannerannons