X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

Bristol Myers Squibb AB (BMS) marknadsför Sotyktu (deukravacitinib), ett immunsuppressivt medel, och har som pliktexemplar inkommit till IGN med en bannerannons angående detta läkemedel (bilaga).

Sotyktu är indicerat för behandling av måttlig till svår plackpsoriasis hos vuxna som behöver systemisk behandling.

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har mottagit bifogade banner för Sotyktu som pliktexemplar. I bannern visas minimitexten under så kort tid att den blir mycket svår att läsa. Enligt artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1) ska minimitexten vara lätt läsbar och annonsen synes därför inte uppfylla kraven i artikel 19.

Svaromål

Bristol Myers Squibb (”BMS”) mottog den 8 mars 2024 en anmärkning från Informationsgranskningsnämnden (”IGN”) avseende ett pliktexemplar av en banner för Sotyktu. Anmärkningen var att minimitexten visas under så kort tid att den blir mycket svår att läsa. IGN anser därför att bannern strider mot artikel 19 (kapitel 1, avdelning 1) i LER. BMS har inget att invända mot IGNs anmärkning och kommer att ändra längden som minimitexten visas i bannern för Sotyktu så att man hinner läsa den.

IGNs bedömning och beslut

IGN tolkar svaromålet som att BMS accepterar anmärkningen.

Enligt artikel 19 ska produktresumé som återges i läkemedelsinformation liksom övrig text i informationen vara lätt läsbar. Under Frågor och svar på LIFs hemsida står följande som svar på frågan om man måste ha minimiinformation på en banner:

Om man från en banner kan klicka sig in direkt till en webbsida som ger information motsvarande minimiinformationen så måste minimiinformationen inte finnas med i själva bannern. Då kan bannern och webbsidan tillsammans ses som en reklamenhet. Det bör dock finnas en tydlig uppmaning att man ska klicka sig vidare för att få mer information om läkemedlet, och läkemedelsföretagets namn ska framgå. Det måste också tydligt framgå att det rör sig om information om ett läkemedel. 

BMS har i detta fall valt ha med minimiinformationen på bannern. Dock visas texten under så kort tid att informationen blir svår att uppfatta.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, att bannerannonsen inte uppfyller kraven i artikel 19 LER (kapitel 1, avdelning 1).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

BMS uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

Anders Öhlén

 

Bilaga: Bannerannons