X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare ApS  (”GSK CH”) / Bayer AB (”Bayer”) avseende Bayers marknadsföring av Nasonex nässpray på webbplatsen nasonex.se (se bilaga 1) samt i annonsfilmerna ”Nasonex 2023 – Kille 15 sek” och ”Nasonex 2023 – Tjej 15 sek” på Youtube (se bilaga 2 och 3).

Nasonex nässpray är avsett för vuxna och barn 3 år och äldre för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit.

Nasonex nässpray är avsett för behandling av näspolyper hos vuxna 18 år och äldre.

I ett anmälningsärende prövar IGN huruvida de i anmälningen påtalade anmärkningarna är befogade, på de grunder som anförts av anmälaren.

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 104 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Upphörandeuppmaning

GSK CH har i brev daterat den 17 februari 2023 skickat följande upphörandeuppmaning till Bayer:

Angående marknadsföring av Nasonex

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare ApS (GSK CH) har på Bayer ABs hemsida för Nasonex (se nedan print screen från nasonex.se), samt i annonsfilmen Nasonex 2023 – Kille 15 sek” och ”Nasonex 2023 – Tjej 15 sek” på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=HrCwI_G31pE och https://www.youtube.com/watch?v=WqTVmweVizA) uppmärksammat att ni använder sig av en symbol där det står ”4x lindring” omringat av symtomen ”nästäppa, rinnsnuva, klåda, nysningar”.

Anmärkning

Symbolen är mycket knapphändig och informationen kan lätt misstolkas som effektmått av Nasonex, och att användaren erhåller 4 gånger så bra lindring av dessa symtom (vilket saknar stöd i SmPC), och inte att det är 4 olika sorters symtom som lindras vid användning av produkten. Därför finner vi beskrivningen försåtligt formulerad och således vilseledande för konsumenten.

GSK CH anser därför att informationen på hemsidan och Youtube-annonseringen faller i strid med Artikel 104 avseende Vederhäftighet då ”uppgift om läkemedlet ej får vara så knapphändig eller ofullständig att den kan missförstås” eller ”att framställningen inte får vara försåtligt eller suggestivt förledande” och att Bayer AB därmed har handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.

GSK CH uppmanar därför härmed Bayer AB att se över sin kommunikation avseende ovan symbol så att denna information blir tydligare och inte kan misstolkas av konsument.

Svaromål upphörandeuppmaning

Bayer har i brev daterat den 3 mars 2023 skickat följande svaromål till GSK CH:

Bayer AB (Bayer) har mottagit en upphörandeuppmaning från GlaxoSmithKline Consumer Healthcare ApS (GSK CH) gällande marknadsföring av Nasonex.

Bayer motsätter sig hävdan om att de kommenterade enheterna står i strid med Artikel 104 avseende vederhäftighet.

Initialt vill vi lyfta fram att symbolen som GSK CH anser vara ofullständig och möjlig att misstolka, inte kan ses som ett fristående element. De kommenterade enheterna bör ses i sin helhet. I Youtube-filmerna föregås symbolen av att de fyra olika symtomen separat visas som text. Dessa symtom är av högsta relevans för målgruppen och är de symtom som produkten kan lindra.

Den andra kommenterade enheten är en del av en holistisk webbsida för produkten. Webbsidan beskriver både indikationen allergisk snuva och att produkten kan lindra de symtom som indikationen innebär. Även här bör den kommenterade enheten ses i sin helhet och inte som ett fristående element.

Bayer anser att symbolen tydligt kommunicerar de fyra symtom som läkemedlet kan lindra och att den därmed inte låter förstå att läkemedlet ger fyra gånger mer lindring än något annat läkemedel. Detta stöds i att symtomen först nämns var för sig och senare som del av den kommenterade symbolen. Symtomen nämns dessutom i direkt anslutning till 4x Lindring, vilket förstärker kopplingen till att produkten lindrar de fyra nämnda symtomen. De kommenterade enheterna är, varken direkt eller indirekt, ägnade att vilseleda de personer som ser enheterna.

Av ovannämnda skäl anser Bayer att de kommenterade enheterna inte står i strid med Artikel 104 avseende Vederhäftighet.

Anmälan

GSK CH har per e-postbrev daterat den 31 mars 2023 inkommit med följande anmälan till IGN:

Vi på GSK Consumer Healthcare skickade den 17 februari 2023 en upphörandeuppmaning till Bayer AB i vilken vi påtalade marknadsföring som vi upplevde som vilseledande på nasonex.se samt i filmer på Youtube, och som vi upplevde inte efterlevde läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Bayer AB höll inte med oss gällande våra kommentarer och då vi inte upplevde att deras argument för användningen av marknadsföringen var tillräckliga anmäler vi härmed Bayer AB för marknadsföring i strid med Artikel 104 avseende Vederhäftighet då ”uppgift om läkemedlet ej får vara så knapphändig eller ofullständig att den kan missförstås” eller ”att framställningen inte får vara försåtligt eller suggestivt förledande”. Vi anser att Bayer AB därmed har handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.

Svaromål anmälan

Bayer inkom den 24 april 2023 med följande svaromål:

Bayer AB (Bayer) har mottagit en anmärkning från Informationsgranskningsnämnden (IGN) som avser en anmälan relaterad till Nasonex, gjord av GSK Consumer Healthcare (GSK CH) den 31.3.2023. 

GSK CH hävdar att marknadsföring på Nasonex.se samt i två stycken filmer på Youtube står i strid med Artikel 104 i läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). 

Symbolen som GSK CH anser vara vilseledande kommunicerar de fyra symtom som Nasonex kan lindra. På Nasonex.se visas den i en omgivning där målgruppen finner såväl grundlig information kring indikationen allergisk snuva, som information kring att produkten kan lindra de symtom som indikationen innebär. I de kommenterade Youtube-filmerna föregås symbolen av att de fyra olika symtomen separat visas som text, var för sig. I bägge fall listas symtomen i direkt anslutning till "4x", vilket gör det mycket tydligt att "4x" syftar just på de symtom produkten kan lindra. Texten "4x lindring" utgör ett element av en större helhet och förekommer inte i ett sammanhang där de fyra symtomen inte skulle vara anslutna till den. Enligt Bayers uppfattning kan det, i de kontexter där de kritiserade elementen förekommer, inte råda någon tvekan kring hur "4x lindring" skall förstås. I marknadsföringen görs inte heller några jämförelser med andra produkter. Att då hävda, såsom GSK CH gör, att texten är försåtligt formulerad och att symbolen kan misstolkas på ett sådant sätt att målgruppen får intrycket att Bayers läkemedel generellt skulle ge fyra gånger så bra lindring som andra produkter (GSK CH anger inte något specifikt jämförelseobjekt), framstår därför, enligt Bayers uppfattning, som verklighetsfrånvänt.  

Vi vill poängtera att de fyra symtom som symbolen nämner och som produkten kan lindra, är av högsta relevans för produktens målgrupp. 

För att säkerställa att läkemedelsföretag agerar i enlighet med god branschsed, bör dessa skicka in så kallade pliktexemplar till IGN varje gång de använder sig av nytt marknadsföringsmaterial. Bayer har i flera omgångar skickat in pliktexemplar på enheter där symbolen som GSK CH anser vara vilseledande använts. Under de år som symbolen använts har Bayer aldrig tidigare hört om att symbolen i fråga skulle vara vilseledande, varken från IGN, konkurrerande företag, eller konsument.  

Av ovannämnda skäl anser Bayer att de kommenterade enheterna inte står i strid med Artikel 104 avseende Vederhäftighet. 

Kommentar svaromål

GSK CH inkom den 5 maj 2023 med följande kommentar:

GSK CH (Numera känt som Haleon) håller inte med gällande Bayers resonemang avseende ”4x lindring".

Symbolen i sig är mycket knapphändig och informationen kan lätt misstolkas som effektmått av Nasonex, och att användaren erhåller 4 gånger så bra lindring av dessa symtom (vilket saknar stöd i SmPC), och inte att det är 4 olika sorters symtom som lindras vid användning av produkten. Detta är särskilt märkbart i den banner som avses där det i enheten inte är tydligt att det är just de olika symtomen som avses av ”4x lindring”, utan denna information kan lätt misstolkas som något annat, till exempel effektmått. Därför finner vi beskrivningen försåtligt formulerad och således vilseledande för konsumenten i samtliga kommunikationsformat för denna symbol.

Även om den rörliga bannern/filmerna finns tillgängliga på en hel sida dedikerad för Nasonex, så ska enheterna bedömas separat, och inte tillsammans med sammanhanget den presenteras på (t.ex hemsida). Konsumenten ska inte behöva orientera sig genom hela hemsidan för att finna relevant information som stödjer information i en rörlig banner/film.

IGNs bedömning och beslut

Inledningsvis kan konstateras att anmälan föregåtts av en upphörandeuppmaning och svar på upphörandeuppmaning i enlighet med § 21, Stadgar och arbetsordning för IGN och NBL.

IGN vill kommentera Bayers argument att materialen tidigare skickats in som pliktexemplar. Den granskning som IGN gör av insända pliktexemplar är inte fullständig och utebliven reaktion från IGN kan inte tolkas som någon form av förhandsgodkännande av vad som sänts in.

I den aktuella reklamen för Nasonex finns en symbol där det står ”4x lindring” omringat av symtomen ”nästäppa, rinnsnuva, klåda, nysningar”.

IGN har att bedöma om reklamen för Nasonex är vilseledande och strider mot artikel 104 (kapitel 1, avdelning 2) i LER.

Nasonex nässpray är avsett för vuxna och barn 3 år och äldre för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit. I bipacksedeln för Nasonex under rubriken ”Vad används Nasonex för?” framgår det att Nasonex minskar svullnad och irritation i näsan och lindrar på så sätt nysningar, klåda, nästäppa eller rinnande näsa orsakad av hösnuva eller perenn rinit.

IGN tolkar den aktuella symbolen som att Nasonex lindrar fyra (4) olika symtom - nämligen nästäppa, rinnsnuva, klåda och nysningar - vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit.

IGN bedömer att en genomsnittlig mottagare av reklamen också skulle uppfatta den aktuella symbolen och tillhörande text på motsvarande sätt.

IGN finner med hänvisning till det ovan sagda inte anledning till någon anmärkning mot Bayer på de grunder som anförts i upphörandeuppmaningen.

Företag som gör en resultatlös anmälan ska åläggas administrativ IGN-avgift som i detta fall för GSK CH bestäms till 50 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Anders Öhlén, ledamöterna Björn Isaksson och Margareta Olsson Birgersson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Annika Ohlsson och Hans Siltberg.

Yttrandet är enhälligt.

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Anders Öhlén

Björn Isaksson

 

Bilagor:

Bilaga 1 Skärmdump nasonex .se 24 april 2023

Bilaga 2 Film Nasonex ”Nasonex 2023 – Kille 15 sek”

Bilaga 3 Film Nasonex ”Nasonex 2023 – Tjej 15 sek”