X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Beslut i initiativärende Dnr R042-14

2014-10-07

Ärende

IGM Allmänhet ./. Actavis AB angående marknadsföring av läkemedlet Rosazol i form av annons.
Excerpt
Aktualiserade artiklar i ärendet: Artikel 105 i Läkemedelsindustrins etiska regelverk (LER).

Anmärkning

Enligt artikel 105 i Läkemedelsindustrins etiska regelverk ska skriftlig läkemedelsinformation väl synligt innehålla uppgift om namn på vederbörande tillverkare eller dennes ombud. Den skriftliga läkemedelsinformationen ska, utöver uppgift om namn på tillverkare eller ombud, väl synligt innehålla uppgift om läkemedelsföretagets eller ombudets adress eller telefonnummer eller webbadress.

Den anmärkta annonsen innehåller uppgift om namn på tillverkare (logotyp), men saknar helt uppgifter om adress, telefonnummer eller webbadress.

Svaromål

Actavis bekräftar i sitt svaromål att annonsen saknar adress/webbadress eller telefonnummer.
Företaget har efter mottagande av anmärkningen lagt till Actavis webbadress på annonsen, som kommer att användas för framtida tryck.
Företaget påpekar att webbadress till Rosazol.se (www.rosazol.se) finns med i annonsen.

Bedömning och beslut

IGM skall endast bedöma de åtgärder som redan vidtagits av läkemedelsföretag. IGMa tar därför inte ställning till de av Actavis genomförda förändringarna av annonsen, enligt svaromålet ovan.
I ett tidigare ärende NBL944 gällande en banner konstaterar NBL ”att det i anvisningarna till artikel 117 anges att det är ett oavvisligt krav att läkemedelsföretagets namn alltid ska framgå av en annons, vilket även gäller enligt artikel 105”. I detta ärende finner NBL att företagets namn måste framgå i en banner.
På motsvarande sätt anser IGMa att företagets adress/webbadress eller telefonnummer måste framgå av en annons. Att webbadressen www.rosazol.se finns med i annonsen har inte betydelse för detta krav, då annonsen och denna hemsida måste ses som två helt separata reklamenheter (NBL har i tidigare bedömning (NBL944)bedömt att för en banner och en webbsida som utgör en reklamenhet är det tillräckligt att minimiinformation och övrig information enligt artikel 117 finns på själva hemsidan.)

Mot bakgrund av detta konstaterar IGMa att den anmälda annonsen strider mot ovan anförd artikel i Läkemedelsindustrins etiska regelverk (LER). Actavis AB har därmed handlat i strid med god branschsed på läkemedels-informationens område.
IGMa anser att avsteget får hänföras till kategorin brist av formellt slag varför underlåtelsen är att betrakta som mindre allvarlig. Därmed fastställes IGM-avgiften till 40.000 kr (faktura från LIF:s Service AB skickas senare).

Actavis AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin marknadsföring beakta vad IGM ovan anfört och med undertecknande av bifogad blankett bekräfta att man inte avser att upprepa den påtalade åtgärden.

Besvärsanvisning

Enligt §36 i nuvarande stadgar för IGM och NBL kan beslutet överklagas till NBL (NBL:s sekretariat c/o Advokatfirman DLA Nordic, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre veckor från beslutets dag

Med vänlig Hälsning
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM Allmänhet)
Lars Rönnbäck


Bilagor
1. Annons för Rosazol
2. Svaromål från Actavis AB