X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Beslut i Initiativärende Dnr R057-15

2015-02-17

Ärende

IGM Allmänhet ./. Johnson & Johnson Consumer Nordic AB / McNeil Sweden AB (JJM)angående marknadsföring av läkemedlet Nicorette på Youtube.
Excerpt
Aktualiserade artiklar i ärendet:
Artikel 117 och 119 i Läkemedelsindustrins etiska regelverk (LER).

Anmärkning

JJM har publicerat en reklamfilm på Youtube som handlar om Ulf som ska försöka sluta röka. Filmens titel är ”En fantastisk resa”.

Startsidan på Youtube, där filmen ligger, har ett ”sidhuvud” med rubriken ”Nicorette Gör något fantastiskt”. I sidhuvudets nedre höga hörn ligger en minimitext, som har så små bokstäver att den är helt oläslig, även med förstoringsglas. Ordet ”bipacksedeln” i texten täcks dessutom delvis av den länkknapp som ligger intill.

Man kan från länkknappen med texten ”Nicorette Sverige” i sidhuvudet klicka sig vidare och kommer då till en hemsida om Nicorette. På denna sida finns ytterligare information om produkten och företaget, inklusive minimi text för produkten.

Enligt anvisningarna i LER artikel 117 anges att ”minikraven i allmänhet bör kunna uppfyllas. Det valda mediet kan emellertid undantagsvis vara sådant att det av praktiska eller andra skäl inte går att uppfylla ett visst krav”.

Enligt IGMa är det fullt möjligt att på startsidan på Youtube publicera den information som krävs enligt artikel 117, d v s detta är inte ett medium där det av praktiska eller andra skäl inte är möjligt att uppfylla kravet.

Detta bekräftas, enligt IGMa, även av att texten faktiskt finns med på startsidan, dock är den i en storlek som gör den helt oläslig. Enligt artikel 119 ska text som återges i skriftlig läkemedelsinformation vara lätt läsbar och placeras så att den uppmärksammas. Så är inte fallet med denna text. Den informations text som ligger i sidhuvudet sammanfaller dessutom med länkknappen så att ordet ”bipacksedeln” i texten ”Läs alltid bipacksedeln” täcks över av länkknappen.

Att det finns en klickbar länk som leder till Nicorettes hemsida i sidhuvudet kan inte anses kompensera denna anmärkning, då det inte framgår tydligt att denna ruta är en klickbar länk där man kan få ytterligare information.

Då startsidan för Nicorette på Youtube mycket väl kan inrymma en tydlig minimi information om produkten, men saknar detta står den i strid med artikel 117 och 119 i Läkemedelsindustrins Etiska regelverk.

Svaromål

JJM har i sitt svaromål framfört att ärendet i sak handlar om att minimitexten i sidhuvudet hade för liten textstorlek, samt att texten delvis täcktes av länkknappen. Enligt IGMa kan startsidan för Nicorette på Youtube mycket väl inrymma en tydlig minimiinformation om produkten.

JJM beklagar att minimitexten i sidhuvudet inte varit i läsbar storlek och att länkknappen delvis täckte texten. Företaget har nu ändrat texten genom att öka den och flytta den i sidled för att förhindra att länkknappen täcker texten.

JJ påpekar även att minimitexten fanns i slutet av filmen samt att man nu har lagt till minimitext överst i beskrivningen av videon ”En fantastisk resa” på Nicorette YouTube startsida.

Bedömning och beslut

IGM skall endast bedöma de marknadsföringsåtgärder som redan vidtagits av läkemedelsföretag. IGMa tar därför inte ställning till de av Johnson & Johnson genomförda förändringarna av Youtube-sidan, enligt svaromålet ovan.

Mot bakgrund av ovanstående konstaterar IGMa att den anmärkta Youtube sidan saknar tydlig minimitext och därmed strider mot de anförda artiklarna i Läkemedelsindustrins etiska regelverk (LER). Johnson & Johnson Consumer Nordic AB / McNeil AB har därmed handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.

IGMa anser att avsteget är en brist av mer formellt slag, som är mindre allvarlig och fastställer därför IGM-avgiften till 40.000 kr (faktura från LIF:s Service AB skickas senare).

Johnson & Johnson Consumer Nordic AB / McNeil AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin marknadsföring beakta vad IGM ovan anfört och med undertecknande av bifogad blankett bekräfta att man inte avser att upprepa den påtalade åtgärden.

Besvärsanvisning

Enligt §36 i nuvarande stadgar för IGM och NBL kan beslutet överklagas till NBL (NBL:s sekretariat c/o Advokatfirman DLA Nordic, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre veckor från beslutets dag



Med vänlig Hälsning
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM Allmänhet)

Lars Rönnbäck