X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

Bayer AB (Bayer) marknadsför Nasonex 50 mikrogram/dos nässpray, suspension och har inkommit med två så kallade vippor/hyllkantsetiketter för detta läkemedel (se bilaga 1 och 2).

Nasonex (mometasonfuroat) nässpray är avsett för vuxna och barn 3 år och äldre för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit samt för behandling av näspolyper hos vuxna 18 år och äldre.

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 104 (kapitel 1, avdelning 2) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

På de båda vipporna (se bilaga 1 och 2) finns påståendena ”SVERIGES MEST POPULÄRA” och ”# 1” i en röd rund etikettliknande symbol.

Påståendena kan vilseleda allmänheten att tro att Nasonex dels är det bästa läkemedlet för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit, att Nasonex dels är det mest sålda läkemedlet för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit eller att Nasonex är det receptfria läkemedel som föredras av flest konsumenter vid behandling av dessa åkommor.

Dessa påståenden synes därför strida mot artikel 104 LER (kapitel 1, avdelning 2).

Svaromål

I sitt svaromål från den 24 november 2021 skriver Bayer bland annat följande:

”Vår bedömning är att påståendet "Sveriges mest populära" och "#1" är tydligt kopplat till försäljningsdata över flera månader. Vi anser att det sätt man mäter popularitet på, är genom försäljningssiffror. Nielsen används ofta som referens till försäljningsdata.

”Sveriges mest populära”, som omringar ”#1”, läses tillsammans och är tydligt avgränsat i samma röda fält. Det som avses med #1 är just att det är det mest populära vid allergisk snuva och det styrker vi genom försäljningsdata som vi refererar till.

Referens till försäljningsdata finns angivet på materialet med en * efter #1, där * tydligt referera till Nielsen R10 oktober 2020.

I försäljningsdatan från Nielsen kan vi utläsa att Nasonex är den mest sålda produkten i värde och enheter under perioden januari 2020 – oktober 2020 inom nässpray mot allergi.

Vi ser därmed inte att "Sveriges mest populära" skulle vara synonymt med att det är det bästa läkemedlet vid allergisk snuva eller att det skulle vara det läkemedel som föredras av flest konsumenter.

Den röda cirkeln med tillhörande text och referens kan inte tolkas så brett, att hyllmarkörerna blir så otydliga att de är vilseledande.”.

IGNs bedömning och beslut

Bayer bestrider i sitt svaromål anmärkningen och hävdar bland annat att påståendena ”SVERIGES MEST POPULÄRA” och ”# 1” är tydligt kopplat till försäljningsdata över flera månader, att det sätt man mäter popularitet på är genom försäljningssiffror och att Nielsen ofta används som referens till försäljningsdata.

I NBL-ärende 1034/16 anmälde Läkemedelsverket påståendet "NR 1 PÅ APOTEKET" i marknadsföring av Basiron riktad mot allmänheten med motiveringen att påståendet är vilseledande då allmänheten kan förledas att tro att Basiron är det bästa läkemedlet mot akne som finns på apotek. NBL bedömde att påståendet "NR 1 PÅ APOTEKET" är oklart och kan uppfattas dels som att Basiron är det bästa läkemedlet mot akne, dels som att det är det mest sålda läkemedlet mot akne alternativt det mest sålda aknemedlet, dvs. även som en jämförelse med kosmetiska aknepreparat, och dels som det mest sålda läkemedlet på apotek, oavsett indikation. NBL bedömde att referensen "Nielsen data sept 2016" inte gav någon vägledning för läsaren om hur påståendets innebörd ska uppfattas samt att påståendet så som det var formulerat vid en flyktig och oengagerad läsning mycket väl kan uppfattas som att Basiron är det bästa läkemedlet mot akne.

I svaromålet hävdar Bayer att påståendena ”SVERIGES MEST POPULÄRA” och ”# 1”ska tolkas som att Nasonex är det mest sålda läkemedlet för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit.

IGN anser att påståendena ”SVERIGES MEST POPULÄRA” och ”# 1” i marknadsföring av Nasonex mot allmänheten vid en flyktig och oengagerad läsning kan uppfattas på flera olika sätt. Påståendena kan vilseleda allmänheten att tro att Nasonex dels är det bästa läkemedlet för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit, dels att Nasonex är det receptfria läkemedel som föredras av flest konsumenter vid behandling av dessa åkommor men även att Nasonex är det mest sålda läkemedlet för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit.

IGN anser att referensen ”Nielsen R10, October 2020” inte ger någon vägledning för läsaren om hur påståendenas innebörd ska uppfattas.

IGN bedömer således, med hänvisning till ovan sagda, vipporna vara i strid med artikel 104 LER (kapitel 1, avdelning 2).

Avsteget bedöms vara en överträdelse av normalgraden och därför bestäms avgiften till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.

Bayer uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn, ledamöterna Anders Öhlén och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanterna Margareta Olsson Birgersson och Göran Wennersten.

 

Yttrandet är enhälligt.

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Jonas Duborn

Björn Isaksson
 

 

 

Bilagor:

Bilaga 1 Nasonex Vippa version 1

Bilaga 2 Nasonex Vippa version 2