X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

Mylan AB (Mylan) marknadsför Dymista, ett slemhinneavsvällande läkemedel (nässpray) innehållande azelastin och flutikasonpropionat .

Indikation:

Lindring av symtom vid måttlig till svår säsongsbunden och perenn allergisk rinit, om monoterapi med antingen intranasalt antihistamin eller glukokortikoid inte anses tillräcklig.

 

ATC kod: R01AD58

 

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 119 (kapitel 1, avdelning 2) Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har uppmärksammat den bifogade reklamfilmen för Dymista som visas på flera reklampelare i Täby Centrum. Trots att minimiinformationen visas under hela filmen är det inte möjligt för läsaren att hinna tillgodogöra sig hela innehållet. Filmen strider därmed mot artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2).

Svaromål

I sitt svar skriver Mylan följande:

Mylan AB har tagit del av IGNs anmärkning från den 4 maj 2020 avseende reklamfilm i Täby Centrum och den inspelade filmen.

IGN anmärker att det inte är möjligt för läsaren att hinna tillgodogöra sig hela innehållet trots att minimiinformationen visas under hela filmen. Filmen strider därmed mot artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2). IGN har tillställt Mylan AB den inspelade filmen via WeTransfer.

Mylan AB har kommit fram till följande.

Företagets intention är att i alla avseenden verka i enlighet med LER och att ge mottagare möjlighet att ta del av erforderlig information utan ansträngning. I detta aktuella fall kan dock annonseringen inte anses utgöra en film. I vart fall har Mylan ABs intention inte varit sådan. Annonsen har ingen början och inget slut – informationen är statisk. Avsikten med annonseringen har varit att den skulle vara statisk, inte rullande som IGN upplever den. Mylan AB har korrigerat den digitala annonsen som nu har längre tids exponering.

 

Mylan AB vitsordar trots allt anmärkningen.


IGNs bedömning och beslut


Mylan framhåller i sitt svar att man anser att reklamen ifråga inte kan anses utgöra en film utan att informationen är statisk. IGN konstaterar att frågan om huruvida reklamen ska anses vara en film inte inverkar på kravet att minimiinformationen ska vara lätt läsbar. Reklamen visas under cirka fem sekunder, sedan växlar reklampanelen till att visa en annan reklam från telekombolaget ”3”. Den tid som Dymistareklamen visas är inte tillräcklig för att den normala läsaren ska hinna tillgodogöra sig informationen.

IGN bedömer således med hänvisning till ovan sagda marknadsföringen vara i strid med artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2), och att Mylan därmed har handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.

Avsteget ska anses vara en överträdelse av normalgraden, och IGN-avgiften bestäms därmed till 110 000 kr. Fakturering sker från LIF Service AB.


Mylan uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.


Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn och ledamöterna Anders Öhlén och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanten Göran Wennersten.

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Jonas Duborn

Anders Öhlén

Bilaga: Reklam Dymista