X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Beslut i initiativärende Dnr R08/13

2013-12-05



Ärende

IGM Allmänhet ./. Abbot AB angående fyra olika annonser för hudsalvan Inotyol

Läkemedelsnamn; Inotyol salva ATC-kod; D05AA
Marknadsförings-/informationsåtgärd: 4 olika annonser

Excerpt
Aktualiserade artiklar i ärendet; Artikel 105.

Anmärkning

Abbott har tagit fram en serie med annonser för hudsalvan Inotyol.
Annons 1. (Notis) Informerar om Inotyol och dess egenskaper
Annons 2. (Tvättbild). Informerar om Inotyol samt information om hur inotyolfläckar på kläder kan tas bort.
Annons 3. (Babyhud2). Informerar om behandling av hudirritation och röda barnstjärtar.
Annons 4. (Facebook) Blöjutslag, 6 tips om hur man undviker röd och irriterad hud på blöjbarn.
Samtliga annonser har i nederkanten text med uppgifter om produkten, indikationstext, dos samt innehållsdeklaration och ATC kod. Det finns en hänvisning för information om pris till www.fass.se.
Avsändar-/kontaktuppgifter i form av adress, telefonnummer eller webbadress saknas i samtliga annonser. Enligt artikel 105 ska skriftlig läkemedelsinformation innehålla väl synliga uppgifter om namn på tillverkare eller ombud med angivande av adress, telefonnummer eller webbadress.
Hänvisning till www.fass.se är inte ett godtagbart alternativ till kontaktuppgifter i annonserna.

Svaromål

Abbott har i sitt svaromål beklagat att material blivit beslutat utan synlig kontaktinformation till Abbott, detta rättades omedelbart då IGM hörde av sig. Orsaken till det inträffade var att det uppstått ett missförstånd mellan Abbott och reklambyrån gällande vilken version som skulle publicerats, i detta speciella fall skedde publiceringen av reklambyrån.

Bedömning och beslut

IGM Allmänhet översänder härmed beslut angående den aktuella marknadsföringsåtgärden.

IGM skall endast bedöma de åtgärder som redan vidtagits av läkemedelsföretag. IGM tar därför inte ställning till de av Abbot AB vidtagna ändringarna avseende annonser ellerde interna rutinerna.

IGM konstaterar att de fyra påtalade annonserna strider mot artikel 105 i Läkemedelsindustrins etiska regelverk (LER). Abbott AB har därmed handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område

Avgift för förseelsen

Detta framstår som en brist av mer formellt slag varför IGMA anser att underlåtenheten är att betrakta som mindre allvarlig och fastställer därför IGM-avgiften till 40.000 kr (faktura från LIF:s Service AB skickas senare).

Abbott AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin marknadsföring beakta vad IGM ovan anfört och med undertecknande av bifogad blankett bekräfta att man inte avser att upprepa den påtalade åtgärden.

Besvärsanvisning

Enligt §36 i nuvarande stadgar för IGM och NBL kan beslutet överklagas till NBL (NBL:s sekretariat c/o Advokatfirman DLA Nordic, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre veckor från beslutets dag.

Med vänlig Hälsning
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM Allmänhet)


Lars Rönnbäck

Bilagor
1.Initiativärende Dnr R008, 30 oktober 2013
2.Yttrande Abbott AB
3.Tre annonser för Inotyol