X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bakgrund

McNeil Sweden AB marknadsför ett hostdämpande medel under varumärket Nipaxon®.
Nipaxon har noskapin som verksam substans och är indicerat för rethosta.
McNeil Sweden har marknadsfört Nipaxon i en reklamfilm. Reklamfilmen visar en man i
vit skjorta och svart väst och därefter i blå kostym, i närkamp med fyra svartklädda män.
Mannen i blå kostym går segrande ur närkampen. Filmen är 21 sekunder lång och har en
speakerröst som säger:
“Vid ett sådant här uppdrag kan hosta fi5rstöra allt. Som tur är har jag Nipaxon. Nipaxon
hjälper till att dämpa hostreflexen. Behåll lugnet med Nipaxon. Nipaxon — hjälper mot
rethosta.”
Efter anmälan från en person som önskar vara anonym som gjorde gällande att
reklamfilmen på grund av våldsinslag var stötande och därmed stridande mot artikel 103 i
avdelning 2, kapitel 1 i Läkemedelsbranschens etiska regelverk, fann IGN i beslut den 15
februari 2019 inte någon anledning till anmärkning mot McNeil Sweden på de grunder
som anförts i anmälan. IGN:s beslut IGN-128 bifogas som Bilaga 1.
Anmälaren har överklagat IGN:s beslut till NBL. Överklagandet bifogas som Bilaga 2.

NBL:s bedömning

1 ärendet har inte framkommit något som föranleder NBL att göra en annan bedömning än
den som kommer till uttryck i IGN:s beslut. Detta ska därflör fastställas.

 
Slutsats

NBL fastställer IGN:s beslut IGN- 128.

Detta yttrande har avgivits av ordföranden Ingemar Persson, de företagsanknutna
ledamöterna Johanna Blom, Tinni Lien, Anders Ottenblad, Camilla Poljén, Birgitta
Strinnholm och Ufrika Widenborg, de medicinskt sakkunniga Lennart Andrén och
Synnöve Lindemalm samt företrädarna för allmänintresset Ulf Brändström, Inge
Eriksson och Bemt Åslund.
1 ärendets behandling har också medverkat suppleanten Ove Andersson.

Yttrandet är enhälligt.

På bedömningsnärnndens vägnar
 
Ingemar Persson
Annie Johansson
 
Bilagor
Bilaga 1 IGN-128
Bilaga 2 Överklagande
 
Bilaga 1
 
Informationsgranskningsnämnden, IGN 2019-02-15
IGN 128
 
 
McNeil Sweden AB
Bina Azhar, Josefin Westbiom Macdonald,
Marco Pedrosa
Box 4007
16904 Solna
jnjmedinfo~its.jnj.com, jwestblo@its.jnj.com, mpedros@its.jnj.com
 
Beslut i anmälningsärende 1GN128
 
Bakgrund
McNeil Sweden AB marknadsför Nipaxon 2,5 mg/mI oral suspension, Nipaxon 5 mg/mI oral
suspension och Nipaxon 50 mg tabletter. Samtliga beredningsformer/styrkor av Nipaxon är receptfria
och indicerade vid rethosta.
ATC kod: RO5DAO7

Excerpt: Aktualiserade artiklar i ärendet: artikel 103 (kapitel 1, avdelning 1),
Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER).

Anmärkning
IGN har den 30januari 2019 mottagit en anmälning mot McNeil Sweden AB, fran en
anmälare som önskar vara anonym, gällande marknadsföring av Nipaxon oral suspension och
tabletter i en reklamfilm:
Anmälaren framför bl.a. följande:
“Humor är en sak, men vald tycker jag inte hör hemma när man diskuterar reklam utifrån
etiska regelverk. Våld tycker jag räknas som stötande. Visst förekommer det i verkligheten
och i tv/film, men kan inte läkemedel få vara en frizon? Budskapet behalla lugnet borde man
kunna få fram på ett bättre sätt.”.
Anmälan synes saledes aktualisera artikel 103 (kapitel 1, avdelning 1), Läkemedelsbranschens
Etiska Regelverk (LER).

Svaromål
1 sitt svaromal fran den 13 februari 2019 skriver McNeiI Sweden AB följande:
“Vi beklagar att den anonyma anmälaren finner reklamfilmen stötande, det är givetvis inte vår
avsikt att filmen ska uppröra.
 
Reklamen är av tydlig karaktär “agentfilmisk”. Kontexten är att detta ska föreställa en scen ur
en film, i en situation där en agent vill “behålla lugnet” och inte avslöja sig pga av sin hosta.
Scenerna utspelar sig med glimten i ögat och i en uppenbart filmisk situation.
För den genomsnittliga tittaren, vill vi mena att denna film ej skulle upplevas som stötande,
samt att reklamfilmen inte heller i övrigt strider mot Artikel 103.
Vi har inte mottagit några andra klagomål gällande denna reklamfilm.”.

Svaromål kommentar
Anmälaren har den 14 februari 2019 lämnat följande kommentar på McNeil:s svaromål:
“Att våldet skulle vara med glimten i ögat framgår inte för mig. Det finns inget humoristiskt
alls i filmen enligt min mening. Budskapet att behålla lugnet kan framf~5ras på många andra
sätt. Karaktären behåller ju inte lugnet utan löser situationen med våld. Den etiska frågan är
den ena i denna film. Ska läkemedelsbranschens etikregler godkänna våldsförhärligande? Är
det rimligt?”

IGNs bedömning och beslut
1 den ursprungliga anmälan framfördes även en avvikelse från artikel 102, LER (kap 1, avd
1). Anmälaren ansåg att påståendet “Behåll lugnet” inte är förankrat i produktresuméerna för
Nipaxon oral suspension och tabletter. IGN bedömde att påståendet “Behåll lugnet” i
reklamfilmen snarare var kopplat till en utebliven hosta än som effekt av läkemedlet. IGN
valde därför att inte ta med denna del av anmälan i anmärkningen till företaget.
Anmälaren har under handläggningen av ärendet inkommit med andra synpunkter pa
reklamfilmen. IGN har i handläggningen enbart behandlat och tagit ställning till de delar som
fanns med i den ursprungliga anmälan.
IGN uppfattar de våldsattribut och de våldsscener som förekommer i filmen som humoristiska
i sin framtoning. IGN finner vid en samlad bedömning att marknadsföringen inte är stötande i
sin framställning och därmed inte strider mot artikel 103, LER (kap 1, avd 1).
IGN finner med hänvisning till det ovan sagda inte anledning till någon anmärkning mot
McNeil Sweden AB på de grunder som anförts i anmälan.
Detta yttrande har avgivits av ordföranden Rikard Pellas och ledamöterna Anders Öhlén och
Björn Isaksson. 1 ärendets beredning har också medverkat suppleanten Göran Wennersten.

Yttrandet är enhälligt.

På informationsgranskningsnämndens vägnar
 
Besvärsanvisning
Enligt §36 i nuvarande stadgar för IGN och NBL, kan beslutet överklagas till NBL (NBLs
sekretariat, do Advokatfirman DLA Piper Sweden, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre
veckor från beslutets dag. § 33.2 IGNs anmodan ska, oavsett om överklagande anförts enligt §
36, följas intill dess NBL beslutar annat.
 
Bilaga 2
Annie Johansson
Från: 
Skickat: den 21 februari 2019 18:46
Till: Annie Johansson
 
Ämne: Beslut lGN128
Bifogade filer: Beslut IGN1 28 1 5feb2Ol 9.pdf
Hej, önskar överklaga detta beslut från IGN
Hälsningar
-_~ -
Vidarebefordrat meddelande
Från: <apotekareisaksson@gmail.com>
Datum: fredag 15 februari 2019
Ämne: Beslut 1GN128
Till: — 
Bifogat finns IGN:s Beslut med Dnr 1GN128. Beslutet kan överklagas till NBL inom tre veckor.
Detta beslut skickas endast med e-post.

Med vänlig hälsning
Björn Isaksson

Apotekare/Handläggare för Informationsgranskningsnämnden (IGN)
E-mail: ign~lif.se
Personlig e-mail address: apotekareisaksson@gmail.com

IGN:s koritaktuppgifter är:
Informationsgranskningsnämnden IGN
Läkemedelsindustriföreningen (LIF)
Box 17698
118 92 Stockholm
ign@lif.se