X

Din webbläsare stödjs inte längre!

Din webbläsare, Internet Explorer, är för gammal och stödjs inte längre av detta verktyg. Vänligen uppdatera din webbläsare till Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Beslut i initiativärende IGN219

Bakgrund

Bayer AB marknadsför läkemedlen Clarityn tablett (loratadin) och Nasonex nässpray (mometasonfuroat). IGN har tagit del av en reklamfilm för Clarityn och Nasonex som visades på TV den 26 maj 2020 (film bifogas).

 

Clarityn tablett är avsedd för symtomatisk behandling av allergisk rinit och kronisk idiopatisk urtikaria.

Nasonex nässpray är avsett för vuxna och barn 3 år och äldre för behandling av symtom vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit samt för behandling av näspolyper hos vuxna 18 år och äldre.

 

ATC-kod: R06AX13 respektive R01AD09

 

Excerpt: Aktualiserad artikel i ärendet: artikel 119 (kapitel 1, avdelning 2), Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER).

Anmärkning

IGN har tagit del av en reklamfilm för Clarityn och Nasonex som visades på TV den 26 maj 2020.

NBL har i det vägledande uttalandet 948/12 fastställt vilka minimiuppgifter som måste framgå i en reklamfilm. NBL har i samma uttalande konstaterat att de uppgifter som lämnas i läkemedelsinformationen ska vara tydliga och lätta för mottagaren att tillgodogöra sig. De uppgifter som läkemedelsföretaget väljer att förmedla i textform måste vara lätt läsbara.

I den nu aktuella reklamen visas minimiinformationen under relativt kort tid samtidigt som läsbarheten för texten upplevs något suddig. Sammantaget finner IGN att det är svårt att uppfatta minimiinformationen och att reklamfilmen därför strider mot artikel 119, LER (kapitel 1, avdelning 2).

Bayer fälldes 6 maj 2020 i ärende IGN208 för bristande läsbarhet i reklamfilm för Nasonex. Den nu aktuella reklamfilmen för Clarityn och Nasonex innebär därför även ett åsidosättande av IGNs beslut i ärende IGN208.

Svaromål

I sitt svaromål från den 10 juni 2020 skriver Bayer AB följande:

”Efter ärende IGN208 med Nasonex reklamfilm lades stort fokus på översyn och inventering av Bayers övriga reklamfilmer, däribland den nu aktuella Claritynfilmen. En revidering och uppdatering av Claritynfilmen inleddes brådskande, något som genomförs av en mediabyrå i England, se bifogad korrespondens.

För att reklamen bättre skulle möta kraven i artikel 119 i det etiska regelverket och få en ökad läsbarhet, instruerades reklambyrån den 18 maj att förlänga tiden för plikttexten, så att denna visas under nästan hela filmen (13 av 15 sekunder), samt att tydliggöra bakgrundsfärg, kontrast och textstorlek på plikttext.

Under vecka 21 gjordes ett sändningsuppehåll för Clarityn reklamfilm, och avsikten var att endast uppdaterad reklam skulle förekomma därefter. På grund av arbetsförseningar, delvis orsakade av långhelger i såväl Sverige som Storbritannien, blev förändringarna dessvärre inte genomförda till den tidpunkt vi hade avsett. På grund av brister i kommunikationen visades den äldre versionen åter på TV.

Den uppkomna situationen är förarglig, och vi arbetar nu med att se över våra rutiner för att säkerställa att något liknande inte ska hända igen.

Mot bakgrund av vår instruktion till mediabyrån den 18 maj 2020 om att revidera Clarityn-filmen, hoppas vi att det ändå framgår för IGN att vi vidtagit åtgärder för att korrigera vårt marknadsföringsmaterial, och att vi arbetat aktivt för att efterkomma anmärkningen i IGN 208, mot vilken vi inte hade några invändningar. Även om vi inte nådde ända fram, hoppas vi att IGN, åtminstone i någon mån, kan ta våra ansträngningar i beaktande vid sitt kommande beslut.”.

IGN har även tagit del av den mejlväxling, som nämns i svaromålet ovan, där det framgår att företaget ansträngt sig för att följa beslutet i IGN208.

 

IGNs bedömning och beslut

Bayer AB har i sitt svaromål accepterat anmärkningen. Bayer AB har även lämnat en rimlig förklaring till varför den aktuella reklamfilmen som visats på TV den 26 maj 2020 inte var anpassad efter anmärkningen i ärende IGN208.

IGN bedömer således med hänvisning till ovan sagda filmen vara i strid med artikel 119 LER (kapitel 1, avdelning 2), och att Bayer AB därmed har handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.

Då förseelsen formellt innebär ett åsidosättande av IGNs beslut i ärende IGN208 ska avsteget anses vara en överträdelse av allvarlig grad. Med hänsyn till att det framgår i svaromålet att företaget ansträngt sig för att följa beslutet i IGN208 sätts IGN-avgiften till 110 000 kr.

Fakturering sker från LIF Service AB.

 

Bayer AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin läkemedelsinformation beakta vad IGN här har anfört.

Detta yttrande har avgivits av ordförande Jonas Duborn och ledamöterna Anders Öhlén och Björn Isaksson. I ärendets beredning har också medverkat suppleanten Göran Wennersten.

 

Yttrandet är enhälligt.

 

 

På informationsgranskningsnämndens vägnar

 

Jonas Duborn

Björn Isaksson

 

Bilaga: Film Clarityn tablett och Nasonex nässpray