Lif rekryterar Sara Lowemark till rollen som chef för internationella relationer. Med bred erfarenhet av internationell handel och EU-frågor kommer hon att stärka Lifs arbete i en tid av omfattande politiska förändringar och nya regelverk som påverkar läkemedelsindustrin globalt.
Sara Lowemark börjar idag som chef för internationella relationer på Lif. Hon kommer närmast från Svensk Handel, där hon arbetat som näringspolitisk expert med fokus på internationell handel och EU-lagstiftning.
– Läkemedelsindustrin är en av Sveriges viktigaste basnäringar och en förutsättning för både vårdens utveckling och landets långsiktiga konkurrenskraft. I ett läge där EU driver omfattande lagstiftningspaket och den amerikanska administrationen lanserar nya policys behöver vi bevaka och påverka så att internationella beslut stärker – inte försvagar – förutsättningarna för forskning, innovation och export. Jag ser fram emot att bidra till Lifs arbete med att säkerställa att Sverige och Norden är starka röster i dessa frågor, säger Sara Lowemark.
Sara Lowemark har tidigare haft roller på Svenskt Näringsliv, Cancerfonden, Almega och Swedish Medtech. På Lif kommer hon att ansvara för organisationens internationella arbete, med fokus på att bevaka globala regelverk och policyprocesser som berör den forskande läkemedelsindustrin.
– Vi är mycket glada att hälsa Sara Lowemark välkommen till Lif. Sara kommer in i ett läge där de internationella frågorna är mer aktuella än någonsin. Hennes erfarenhet av handel och EU-frågor blir en viktig förstärkning till Lifs påverkansarbete, säger Sofia Wallström, vd på Lif.
Sara Lowemark tar över rollen efter Jenni Nordborg, som nyligen tillträtt som chef för Lifs nya avdelning Strategi och samhällskontakter.
– Saras erfarenhet och strategiska kompetens blir ett värdefullt tillskott när vi utvecklar Lifs internationella arbete och vår förmåga att driva frågor som är avgörande för branschens konkurrenskraft. Jag ser mycket fram emot att välkomna Sara till vårt team, säger Jenni Nordborg, chef för avdelningen Strategi och samhällskontakter.