Sveriges fyra tidiga kliniska prövningsenheter inom onkologi och hematologi ska nu synliggöras internationellt med hjälp av ett nytt marknadsföringsmaterial. För att attrahera fler företagsinitierade fas 1- och first-in-human-prövningar krävs större kännedom om de svenska styrkorna.
Enheterna finns vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, Karolinska universitetssjukhuset, Skånes universitetssjukhus och Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Bakom initiativet står Lif, ASCRO och det nationella nätverket NASTRO, som samlar universitetssjukhusens onkologi- och hematologiprövningsenheter och arbetar för att förbättra genomförandet av kliniska prövningar på cancerområdet.
Materialet är anpassat att kunna användas av läkemedelsföretag i Sverige när de inom sina globala organisationer pläderar för att inplanerade Fas 1-prövningar ska genomföras här. Satsningen föddes ur behovet av att öka kännedomen om de svenska styrkorna i den internationella konkurrensen.
– Initiativet är viktigt för att visa att vi har hög kompetens att bedriva fas 1-prövningar inom onkologi och hematologi i Sverige. Det är en styrka att NASTRO och Lif gör detta gemensamt – en nationell samverkan mellan viktiga parter, säger Annika Baan, enhetschef vid Sahlgrenska Comprehensive Cancer Center.
Materialet består av ett omfattande presentationsunderlag i form av ett slide deck. Det innehåller dels en översikt över Sveriges konkurrensfördelar som prövningsland.
Bland de faktorer som lyfts är de akademiskt förankrade prövningsenheternas placering vid cancercentrum, det nära samarbetet med patologen och centra för precisionsmedicin som underlättar snabbt matchning av patienter och tillgången till avancerad diagnostik. Det är ett unikt ekosystem som skapar goda förutsättningar för samverkan både nationellt och internationellt, vilket är avgörande för adekvat patientrekrytering vid fas 1-prövningar.
Presentationen innehåller också detaljerad information om varje enhet, inklusive genomförda prövningar, pågående verksamhet och respektive enhets särskilda kompetensområden.
Samarbetet kring framtagandet av materialet har i sig gett mervärden, säger Christina Kawati Stenberg biträdande verksamhetschef vid Akademiska sjukhuset.
– Det har varit värdefullt och utvecklat vårt samarbete mellan fas 1-enheterna inom onkologi och hematologi och sponsorer. Vi är mer medvetna om våra styrkor och förmågor och ser fram emot att fortsätta samverka för att få hit fler studier.
Frida Lundmark, Lifs expert på kliniska prövningar, ser det nya marknadsföringsmaterialet som ett verktyg för att långsiktigt positionera Sverige internationellt:
– Sverige har alla förutsättningar att ta en starkare position inom fas 1 – inte minst tack vare våra välfungerande nätverk och högkvalitativa prövningsmiljöer. Det här materialet ger Lifs medlemsföretag ett konkret stöd att använda i sina globala organisationer när beslut om var prövningar ska förläggas fattas. Nu hoppas vi att det används strategiskt för att lyfta fram Sverige som ett självklart val för fas 1-prövningar inom onkologi och hematologi.
Ladda ned marknadsföringsmaterialet (pdf)
Som nästa steg i att växla upp Sveriges marknadsföring anordnar Lif och NASTRO seminariet ”Välj Sverige för fas 1-prövningar” den 19 september.
Sakkunnig policy