Intresseorganisationer
Projektets/aktivitetens namn:
Transitionsprojekt i samband med AD-dagen, 14 september 2025 (ekonomiskt stöd)Tidplan/datum:
Startdatum: 2025-06-01Slutdatum: 2025-12-31
Läkemedelsföretag:
AbbVie AB (ansvarar för innehållet i denna text)Samarbetspartner:
Astma- och allergiförbundet/AtopikernaProjektbeskrivning:
Syftet med transitionsprojektet är att rusta ungdomar med atopisk dermatit genom att förbättra informationen och stödet vid övergång från barn- till vuxenvård. Projektet ska ge ungdomar de verktyg och kunskaper som krävs för att kunna ta ansvar för sin egen vård och hantera sin sjukdom på ett tryggt och strukturerat sätt. Mål Att öka ungdomars förmåga att hantera sin egen vård genom att: •Skapa informationsmaterial som underlättar övergången från barn- till vuxenvård •Genomföra kunskapshöjande insatser via webbinarier och digitala •Sprida materialet brett via digitala plattformar och vårdinstanser Transitionsprojektet leds av Astma- och Allergiförbundet tillsammans med Atopikerna, med stöd från forskare och vårdprofession. Projektet kommer att utvärderas efter genomförandet, med fokus på spridning, mottagande och effekt hos målgruppen. En slutrapport kommer att presenteras vid årets slut för att sammanfatta projektets resultat och lärdomar. Alla sponsorer presenteras med namn och logo i tryckt material och i webbinariet samt med namn och länk på landningssidan.Ekonomi – Belopp i SEK:
41 000Ekonomi – Beskrivning:
AbbVies del är 41 000kr av den totala budgeten på 286 280kr. (Flera företag sponsrar). Budgeten avser framtagande samt spridning av informationsmaterial, utveckling av landningssida, projektledning, faktagranskning och genomförande av webbinarium.Övrigt:
Kontaktpersoner:
AbbVie AB, Elena Karpilovski, 08-68444600, elena.karpilovski@abbvie.comAstma- och allergiförbundet/Atopikerna, Sofia Karlsson, 0708 – 56 93 69, sofia.karlsson@aaf.se