Beslut i anmälningsärende Dnr W1015/08
2008-09-28
Ärende
IGM ./. Sanofi Aventis AB angående marknadsföring av Acomplia (rimonabant) riktad till allmänheten. Acomplia är ett receptbelagt antiobesitasmedel, en selektiv cannabinoid-1-receptor (CB1)-antagonist.
Indikationer: Som tilläggsbehandling till diet och motion för behandling av feta patienter (BMI ≥ 30 kg/m2), eller överviktiga patienter (BMI > 27 kg/m2) vid samtidig förekomst av riskfaktor(er), såsom typ 2-diabetes eller dyslipidemi (se avsnitt 5.1).
ATC kod A08AX01
Excerpt
Aktualiserade artiklar i ärendet: Artikel 102
Aktualiserade artiklar i ärendet: Artikel 102
Anmärkning
IGM noterar vid besök på hemsidan ”www.netdoktor.se” 2008-09-03 att Sanofi Aventis marknadsför det receptbelagda läkemedlet Acomplia (rimonabant) direkt mot allmänheten vilket är förbjudet enligt artikel 102.
Banners är att betrakta som 2-sidig annons om man direkt förstår att det är fråga om reklam och i så fall för vad. Formuleringen lyder ”Ge oss 2 minuter. Vi ger dig en kort introduktion om Acomplia® (rimonabant)” undertecknat Sanofi Aventis (Because health matters). Klickar man sig vidare hamnar man på en hemsida som handlar om faror med övervikt ”www.midjanenhjartesak.se”. Läsaren förstår därmed att Acomplia är ett läkemedel mot övervikt, även om läkemedlet inte nämns på den senare hemsidan. Den internetvane läsaren kan sedan lätt söka/läsa vidare om Acomplia i en rad olika sammanhang. Påtalad annonsering är således i strid med artikel 102
Svaromål
Sanofi Aventis AB (SA) skriver att man instämmer i anmärkningen från IGM gällande artikel 102, och vill framhålla att det aldrig varit SA:s avsikt att framföra någon information angående ett receptbelagt läkemedel mot allmänheten.
Publiceringen av bannern har gjorts av en samarbetspartner och har i det aktuella fallet inte godkänts av SA. En rad olyckliga omständigheter gjorde att bannern helt felaktigt lades ut på en hemsida tillgänglig för allmänheten. Aktuell banner får endast användas vid annonsering riktad mot vårdpersonal.
SA upptäckte misstaget kl 14.00 samma dag som publiceringen, dvs den 3 september, och tog direkt kontakt med NetDoktor och inom 30 min hade annonsen tagits bort från hemsidan.
SA beklagar djupt det inträffade och kommer omedelbart att se över rutinerna med sina samarbetspartners och inom SA, för att säkerställa att något liknande inte skall kunna inträffa igen.
Bedömning och Beslut
Påtalad banner är marknadsföring för det receptbelagda läkemedlet Acomplia och har kommit att riktas mot allmänheten på hemsidan “netdoktor.se”, vilket är i strid med artikel 102. Sanofi Aventis AB har därmed handlat i strid med god branschsed på läkemedelsinformationens område.
Oaktat orsaken till misstaget gäller ansvaret för läkemedelsinformation i dess helhet enligt artikel 127. Förmildrande omständighet föreligger dock genom att SA upptäckte felaktigheten samma dag kl 14 den 3 september och såg till att den togs bort inom 30 min, vilket begränsat exponeringen. Förseelsen är inte att betrakta som ringa eller ursäktlig, men det finns med hänvisning till det ovan sagda skäl till att den hänförs till avgiftskategori enkel. IGM-avgiften bestäms därför till 40 000 kr (faktura från LIF:s Service AB skickas över senare). Sanofi Aventis AB uppmanas att framdeles vid utformningen av sin marknadsföring beakta vad i ärendet anförts, och med undertecknandet av bifogad blankett bekräfta att man inte avser att upprepa den påtalade åtgärden.
Besvärsanvisning
Enligt § 36 i nuvarande stadgar för IGM och NBL, kan beslutet överklagas till NBL (NBLs sekretariat, c/o Advokatfirman DLA Nordic, Box 7315, 103 90 Stockholm) inom tre veckor från beslutets dag.
Med vänlig hälsning
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM)