Digital kommunikatör till LIF

30 augusti

Är du en engagerad Digital Kommunikatör i början av din karriär? Vi söker dig som är en doer och gillar operativt kommunikationsarbete samtidigt som du kan ta egna initiativ.

LIF - Läkemedelsindustriföreningen är en branschorganisation med 90 medlemsföretag vilka tillsammans står som tillverkare av ca 80 % av alla läkemedel som säljs i Sverige. LIF företräder företagen i för dem gemensamma policyfrågor och har en nära och konstruktiv samverkan med stat och landsting, myndigheter och sjukvården.

Kommunikationsavdelningens primära uppgift är att driva proaktiv och effektiv kommunikation mot verksamhetens intressentgrupper dvs mot vårdens olika aktörer, politiker och myndigheter. Du jobbar i en grupp med fem medarbetare och du rapporterar till Samhällspolitisk Chef.

Huvudsakliga ansvarsområden

Som Digital Kommunikatör skriver och publicerar du innehåll på LIFs digitala plattformar och sociala medier med syfte att driva trafik, konvertera och optimera i rätt målgrupp. Du kommer att jobba såväl självständigt som tillsammans med kollegor och externa samarbetspartners.

Du kommer att skriva och omarbeta forsknings – och faktabaserade texter till artiklar och nyheter på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Du kommer proaktiv driva digitala kommunikationskampanjer och ansvara för uppföljning och utvärdering. I rollen ingår även att driva och arbeta med förändring-/utvecklingsprojekt av LIFs webbplats och digitala plattformar. Tillsammans med kollegorna hanterar du medieförfrågningar och underhåller medierelationer.

En viktig del av rollen är att skapa engagemang och värde i linje med LIFs övergripande vision och mål.

Kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som är i början av din karriär och har några års erfarenhet från en liknande roll, med ett starkt intresse för digital kommunikation och samhällsfrågor. För att lyckas i rollen är du en vass skribent som är van vid att skriva såväl längre texter som att utforma korta effektiva budskap i alla digitala kanaler.

Du har dokumenterat goda kunskaper om digital kommunikation och om sociala medier ur ett professionellt perspektiv. Du har erfarenhet av att arbeta med enklare digitala kampanjer och är van att följa upp och utvärdera via Google Analytics. Du har goda kunskaper om och erfarenhet av att arbeta målgruppsanpassat med olika digitala plattformar som Facebook, Twitter och LinkedIn.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av medierelationer och kunskaper om medielandskapet samt förståelse för mediernas roll i samhället och för pressetiska frågeställningar. För att trivas och snabbt komma in i rollen har du ett intresse för hur politiska processer fungerar på nationell och regional nivå.

Du har en relevant högskoleutbildning, företrädesvis inom kommunikation.

Du har god erfarenhet av publiceringsverktyg, Episerver och WordPress är meriterande. Van att arbeta med Google Analytics. Du bör ha erfarenhet av någon form av bildhanteringsprogram, tex Photoshop.

Vi ser det som meriterade att du har erfarenhet av kommunikationsarbete inom hälso- och sjukvården eller inom Life Science-området.

Språkkunskaper

Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska. Du bör vara en driven skribent och van att förenkla komplex information.

Omfattning

Tjänsten är en fast heltidstjänst med placering på LIFs kontor i centrala Stockholm.

Övrigt

Skicka gärna in din ansökan omgående då vi går igenom urvalet löpande. Vänligen bifoga ett kort följebrev där du beskriver vad som lockar dig och vad du kan tillföra i tjänsten, samt hur du har arbetat med liknade arbetsuppgifter.

Tillträde

Tillträde så snart som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.

Ansökan

Du ansöker via Hammer & Hanborgs hemsida.

Välkommen med din ansökan!